محمد درخشندی

محمد درخشندی

کارشناسی ارشد

شروع دوره: مهرماه 1395
پایان دوره: شهریورماه 1398
عنوان پايان‌نامه: استفاده از نگرش مدل‌رانده جهت توسعه‌ی بازی‌های دوبعدی چندنفره‌ی مبتنی بر اندروید
استاد راهنما: دکتر شکوفه کلاه‌دوز رحیمی
بیشتر

چکیده‌ی پایان‌نامه:
امروزه تلفن‌های همراه هوشمند یکی از نیازهای اساسی انسان‌ها به شمار می‌آیند. از زمان معرفی این دستگاه‌ها، ساخت نرم‌افزارهای کاربردی و به خصوص بازی‌های رایانه‌ای برای آن‌ها به یکی از جذاب‌ترین شاخه‌های توسعه‌ی نرم‌افزار تبدیل شده‌است. با وجود پیشرفت زبان‌های برنامه‌نویسی و محیط‌های توسعه‌ی یکپارچه، همواره چالش‌های زیادی از جمله پیچیدگی و زمان‌بر بودن، نیاز به مهارت‌های گوناگون و اشکال‌زدایی دشوار، بر سر راه سازندگان نرم‌افزارها و بازی‌های تلفن‌همراه بوده است.
مهندسی نرم‌افزار مدل‌رانده، جدیدترین متدولوژی مهندسی نرم‌افزار است که می‌توان از آن به عنوان راه-حلی جهت حل مشکلات ذکر شده استفاده کرد. در توسعه به سبک مدل‌رانده، ابتدا سیستم مورد نظر با استفاده از زبان‌های مدل‌سازی نرم‌افزار، مدل‌سازی می‌شود. سپس به کمک زبان‌های تبدیل مدل به کد و با پیاده‌سازی تبدیل‌های مناسب، کد به صورت خودکار از روی مدل تولید می‌شود. استفاده از مدل به جای کد به دلیل بالابردن سطح انتزاع و حذف جزئیات غیر ضروری، کشف و حل خطاها را تسهیل می‌کند زیرا مدل درک بهتر و روشن‌تری نسبت به کد از سیستم می‌دهد. از طرفی مدل‌ها قابل باز‌استفاده‌پذیری هستند که این ویژگی، سرعت زیادی به فرآیند تولید نرم‌افزارهای مشابه می‌بخشد و زمان و در نتیجه هزینه تولید نرم‌افزار را کاهش می‌دهد. همچنین از آنجایی که در مدل‌سازی نرم‌افزار به روش مدل‌رانده نیاز به تخصص زیادی در دامنه‌ی مورد بحث نیست، بنابراین تولید نرم‌افزار به روش مدل‌رانده بسیار ساده‌تر از روش‌های سنتی مبتنی بر کدنویسی است.
در این پژوهش نگرشی جدید با نام MAndroid ارائه‌ گردیده است که با تکیه بر مفاهیم مهندسی نرم‌افزار مدل‌رانده، تولید بازی‌های دوبعدی تخته‌ای چند نفره‌ی مبتنی بر اندروید را به صورت کاملا خودکار و بدون نیاز به کدنویسی میسر می‌نماید. به کمک این نگرش ابتدا بازی مورد نظر با استفاده از ابزار اکلیپس در ابعاد ساختاری و رفتاری مدل‌سازی شده که این مدل‌ها از فرامدل‌های ارائه شده برای ساختار و رفتار بازی تبعیت می‌نمایند. سپس مدل‌های ساخته شده با استفاده از مجموعه‌ای از تبدیل‌های مدل به کد نوشته شده به کمک چارچوب Acceleo، به کدهای خروجی مناسب تبدیل می‌شوند. این کدها پس از کامپایل و اجرای عملیات‌های مرتبط با ساخت، قابل اجرا بر روی تمامی تلفن‌های همراه و تبلت‌ها با نسخه‌ی اندروید 4.4 به بالا خواهند بود. به منظور ارزیابی نگرش پیشنهادی، سه بازی تخته‌نرد، اوتلو و دوز به عنوان مورد مطالعه توسط روش ارائه شده در این پژوهش به‌‌طور کامل پیاده‌سازی شده‌اند. جهت مقایسه‌ی این نگرش با سایر روش‌های ساخت بازی، از نتایج حاصل از برگزاری دو کارگاه عملی و تکمیل یک پرسش‌نامه استفاده شده‌است. این نتایج به روشنی نشان از سودمندی نگرش MAndroid، توانایی آن در کاهش زمان مورد نیاز جهت آموزش مفاهیم، ساخت بازی، کشف و حل خطاها و همچنین سادگی آن نسبت به سایر روش‌ها، توسعه‌پذیری و جذابیت آن دارد.

 

مقاله‌های انگلیسی