شایان بدیعی
کارشناسی ارشد
شروع دوره: مهرماه 1398پایان دوره: بهمنماه 1400
عنوان پاياننامه: ارائهی چارچوبی کمکد جهت توسعهی چتباتهای آموزشی
استاد راهنما: دکتر بهمن زمانی استاد مشاور: دکتر لیلا صمیمی دهکردی
بیشتر
معرفی کوتاه:
شایان بدیعی مدرک کارشناسی خود را در رشتهی مهندسی کامپیوتر-نرمافزار از دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد دریافت نموده است.
چکیده:
امروزه ارتباطات مجازی و شبکههای اجتماعی نقش پررنگی در زندگی افراد پیدا کردهاند و تعامل انسان با کامپیوتر در حال گسترش است. یکی از ابزارهای تعامل انسان با کامپیوتر که از رابطه مکالمهای بهره میبرد، چتبات است. با توجه به اینکه چتباتها میتوانند مکالمات انسانی را تقلید کنند، ارتباط با آنها برای انسان خوشایند است، و این ابزارها میتوانند در کاربردهایی نظیر آموزش، بازیابی اطلاعات، کسبوکار و تجارت الکترونیکی مورد استفاده قرار گیرند. محبوبیت و استفاده گسترده از چتباتها باعث افزایش تقاضا برای ساخت آنها شده است. اما با توجه به این که چتبات نرمافزاری چندوجهی است که از فناوریهای مختلف مثل هوش مصنوعی و پردازش زبان طبیعی استفاده میکند، طراحی و توسعهی آن امری پیچیده و مستلزم صرف زمان و هزینه زیادی است.
یکی از ایدههای اصلی که در مهندسی نرمافزار برای غلبه بر پیچیدگی استفاده میشود، افزایش سطح انتزاع و پیمانهای کردن فرایند توسعهی نرمافزار است. توسعهی کمکد از جمله روشهایی است که همین ایده را دنبال نموده و ضمن کاهش پیچیدگی، تولید کد خودکار را نیز هدف خود قرار داده است. هدف از این پژوهش ارائهی یک چارچوب کمکد جهت توسعهی چتباتهای آموزشی است، که آن را دانا مینامیم. دلیل محدودکردن دامنه به چتباتهای آموزشی، کاربرد گستردهی این چتباتها و امکان تولید کامل کد بوده است. با استفاده از دانا، توسعهدهنده میتواند بدون نیاز به تخصص و در زمانی کوتاه یک چتبات آموزشی بسازد. چارچوب طراحی شده، کاملاً مبتنی بر وب بوده و صفحاتی برای طراحی محتوای آموزشی در اختیار کاربر قرار میدهد. در انتها نیز با تکمیل تنظیمات ساده، کد چتبات مدنظر بهطور خودکار تولید میشود.
ارزیابی چارچوب دانا در ابعاد مختلف انجام شده است. ابتدا مقیاسپذیری چارچوب با انجام چهار مطالعهی موردی بررسی شده است. سپس، قابلیتاستفادهی چارچوب به روش توصیفی و با استفاده از پرسشنامه مورد ارزیابی قرار گرفته است. علاوه بر ارزیابی چارچوب، محصول یا چتبات آموزشی ساخته شده نیز از نظر قابلیتاستفاده ارزیابی شده است. در نهایت مقایسهای بین پژوهش حاضر و پژوهشهای مرتبط از نظر توانایی ساخت چتبات آموزشی انجام شده است.